Jak skalibrować kolory w programie Adobe?
Precyzyjna kalibracja kolorów jest niezwykle istotna w projektowaniu graficznym i fotografii. Aby osiągnąć dokładne i spójne kolory, konieczne jest przeprowadzenie procesu kalibracji kolorów. Jeśli korzystasz z programów Adobe, takich jak Photoshop, Illustrator czy InDesign, ten artykuł pokaże Ci, jak skalibrować kolory w tych programach. Przedstawimy kroki, które pozwolą Ci uzyskać dokładne odwzorowanie kolorów na ekranie i w wydrukach.
Dlaczego kalibracja kolorów jest ważna?
Nieprawidłowo skalibrowane kolory mogą mieć negatywny wpływ na jakość projektu i obrazu. Nie tylko zniekształcają one zamierzone kolory, ale również prowadzą do braku spójności między różnymi urządzeniami i procesami drukowania. Poprawna kalibracja kolorów jest niezbędna dla osiągnięcia profesjonalnego efektu i zadowolenia klientów.
Zrozumienie profili kolorów i ich znaczenie
Profil kolorów to zestaw informacji, które opisują charakterystykę kolorów używanych w danym urządzeniu lub procesie drukowania. Istnieje wiele rodzajów profili kolorów, takich jak sRGB, Adobe RGB itp. Ważne jest, aby dopasować profil kolorów do zamierzonego wyjścia, aby uzyskać dokładne i spójne kolory.
Kroki do skalibrowania monitora
Wybór odpowiedniego profilu kolorów
Podczas skalibrowania monitora należy rozważyć wybór odpowiedniego profilu kolorów. Istnieje wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę, takich jak zamierzone wyjście, rodzaj projektu, na którym pracujesz, oraz charakterystyki monitora. Dopasowanie profilu kolorów do twoich potrzeb jest ważnym krokiem w procesie kalibracji.
Kalibracja monitora
Dostosowanie jasności i kontrastu
Dostosowanie jasności i kontrastu monitora jest kluczowe dla uzyskania optymalnych warunków oglądania. Zbyt wysoka lub zbyt niska jasność może wpływać na percepcję kolorów. Dlatego ważne jest, aby dostosować te ustawienia do komfortowego i dokładnego wyświetlania kolorów.
Ustawienie punktu bieli
Punkt bieli odnosi się do najjaśniejszego koloru, jaki monitor może wyświetlić. Kalibracja punktu bieli jest niezbędna, aby uzyskać dokładne odwzorowanie kolorów. Możesz dostosować ustawienia punktu bieli monitora, aby uzyskać pożądane rezultaty.
Dostosowanie ustawień gamma
Gamma odnosi się do relacji między sygnałem wejściowym a wyjściowym jasnością monitora. Poprawne ustawienie gamma jest istotne dla dokładnego odwzorowania kolorów. Możesz skalibrować ustawienia gamma swojego monitora, aby uzyskać optymalne rezultaty.
Precyzyjne dostrojenie temperatury kolorów
Temperatura kolorów odnosi się do charakterystyki światła emitowanego przez monitor. Dostrojenie temperatury kolorów jest ważne dla uzyskania pożądanego efektu wizualnego. Możesz dostosować temperaturę kolorów monitora, aby uzyskać dokładne odwzorowanie kolorów.
Jak tego dokonać w systemie Windows 11
Aby uzyskać dokładne odwzorowanie kolorów, należy skalibrować wyświetlacz. System Windows 11 oferuje wbudowane narzędzie do kalibracji kolorów, które prowadzi użytkownika przez ten proces krok po kroku. Aby je uruchomić naciśnij przycisk windows i wpisz „zarządzanie kolorami”. Dzięki tej aplikacji dostosowując parametry takie jak jasność, kontrast i gamma, można dostosować kolory wyświetlacza do standardów branżowych i osobistych preferencji. Dzięki temu obrazy widziane na ekranie są wiernym odzwierciedleniem oryginalnej zawartości.
Wybór właściwego profilu kolorów
System Windows 11 oferuje szeroką gamę profili kolorów do wyboru, dostosowanych do różnych technologii wyświetlania i preferencji użytkownika. Niezależnie od tego, czy używasz standardowego monitora LCD, wyświetlacza o wysokiej rozdzielczości 4K, czy ekranu z obsługą HDR, system Windows 11 ma profile kolorów zoptymalizowane dla każdego scenariusza. Wybierając odpowiedni profil kolorów, możesz zmaksymalizować dokładność kolorów i w pełni wykorzystać możliwości swojego wyświetlacza.
Dostosowywanie ustawień kolorów
Windows 11 daje użytkownikom możliwość szczegółowej kontroli nad ustawieniami kolorów, pozwalając na dopracowanie każdego aspektu reprodukcji barw na ekranie. System operacyjny oferuje wszechstronne opcje dostosowywania temperatury kolorów, nasycenia, odcienia i innych parametrów.
Inne narzędzia do kalibracji kolorów w systemach Windows i Mac OS X
Oprócz wbudowanych funkcji zarządzania kolorami w systemie Windows 11 i Mac OS X istnieje kilka narzędzi i urządzeń firm trzecich, które umożliwiają jeszcze dokładniejszą kalibrację kolorów. Te narzędzia oferują zaawansowane funkcje i są kompatybilne z najnowszymi wersjami systemów Windows i Mac OS X, gwarantując optymalną reprodukcję kolorów dla różnych aplikacji i urządzeń. Zapraszamy do zapoznania się z niektórymi z tych narzędzi i urządzeń, które pomogą Ci osiągnąć precyzyjną kalibrację kolorów.
1. Datacolor SpyderX
Datacolor SpyderX to popularne narzędzie do kalibracji kolorów, które obsługuje zarówno system Windows, jak i Mac OS X. Oferuje przyjazny interfejs i zaawansowane funkcje do kalibracji monitorów, zapewniając precyzyjną reprodukcję kolorów. SpyderX wykorzystuje zaawansowane algorytmy do analizowania i regulacji wydajności kolorów na ekranie, co daje precyzyjne i spójne kolory we wszystkich aplikacjach.
2. X-Rite i1Display Pro
X-Rite i1Display Pro to kolejne wysoko cenione urządzenie do kalibracji kolorów, które jest kompatybilne zarówno z systemem Windows, jak i Mac OS X. Zapewnia profesjonalną precyzję i kontrolę kolorów, pozwalając użytkownikom na kalibrację i profilowanie wielu monitorów, projektorów, a nawet urządzeń mobilnych. i1Display Pro oferuje zaawansowane opcje do regulacji gammy, punktu bieli i jasności, co daje wyjątkową precyzję kolorów.
3. Seria monitorów EIZO ColorEdge
Monitory EIZO ColorEdge są znane z wyjątkowej precyzji kolorów i niezawodności. Te monitory profesjonalne posiadają wbudowane sensory kalibracji i zaawansowane funkcje zarządzania kolorami. Seria ColorEdge obsługuje zarówno system Windows, jak i Mac OS X, oferując użytkownikom kompleksowe rozwiązanie do precyzyjnej kalibracji kolorów i monitorowania.
4. Seria monitorów NEC SpectraView
Monitory NEC SpectraView są powszechnie stosowane przez profesjonalistów w dziedzinach takich jak fotografia, projektowanie i drukowanie. Oferują one doskonałą reprodukcję kolorów i są dostarczane wraz z oprogramowaniem SpectraView Profiler. SpectraView Profiler jest kompatybilny zarówno z systemem Windows, jak i Mac OS X, umożliwiając użytkownikom kalibrację i profilowanie swoich monitorów w łatwy sposób.
5. DisplayCAL
DisplayCAL to otwarte oprogramowanie do kalibracji i profilowania kolorów, które jest kompatybilne z systemem Windows, Mac OS X i Linux. Oferuje szeroki zakres zaawansowanych funkcji, które umożliwiają osiągnięcie dokładnej kalibracji kolorów. DisplayCAL obsługuje zarówno kolorometry, jak i spektrofotometry różnych producentów. Daje użytkownikom pełną kontrolę nad parametrami kalibracji i pozwala tworzyć niestandardowe profile kolorów.
6. i1Profiler
i1Profiler to wszechstronne oprogramowanie do zarządzania kolorami opracowane przez X-Rite. Obsługuje zarówno system Windows, jak i Mac OS X, i oferuje zaawansowane możliwości profilowania monitorów, projektorów, skanerów i drukarek. i1Profiler umożliwia tworzenie bardzo precyzyjnych profili kolorów dostosowanych do konkretnych urządzeń, zapewniając spójną reprodukcję kolorów w różnych procesach pracy.
Kalibracja ustawień kolorów w programach Adobe
Ustawienia kolorów w Photoshopie
Photoshop oferuje wiele opcji konfiguracji kolorów. Możesz dostosować ustawienia kolorów w Photoshopie, takie jak przypisywanie i konwersja profili kolorów, aby osiągnąć spójność i dokładność kolorów w swoich projektach. I jako taki jest królem pakietu Adobe jeśli chodzi o ustawienia kolorów do druku.
Panel ustawień kolorystycznych Adobe Photoshop.
Na powyższym zrzucie ekranu jest okno Ustawienia kolorów z programu Adobe Photoshop w wersji 24.4.1, widok pokazuje domyślne ustawienia koloru po „czystej” instalacji pakietu.
Sekcja: Przestrzenie robocze
RGB
Te ustawienia pozwalają nam wczytać wcześniej skalibowany profil kolorów (patrz krok kalibracja monitora, powyżej)
CMYK
Ustawienia kolorów farb drukarskich w każdym kraju są inne standardy farb drukarskich, jak przygotowywujesz coś dużego do druku warto porozmawiać z inżynierem/technologiem w swojej drukarni żeby się dowiedzieć jakie ustawienia grafiki masz przygotować. Albo uzyskać gotowy profil kolorystyczny procesu drukarskiego. Powiesz że nigdy o to mnie nikt nie pytał 🙂 odpowiem na to tak – zwykle urządzenia do przygotowywania form drukarskich są ustawione na konwertowanie tego czegoś co przysyłasz do produkcji. Są ustawione na automatyczną konwersję ale wyobraź sobie sytuację że np. zdjęcie bardzo ważnej osoby w twojim wydawnictwie będzie miało purpurową twarz i klient nie odbierze takiego cudu. Drukowanie uczy dokładności, przez portfel do serca grafika. Poniżej opis jak to ustawić.
Szary
Ustawienia przyrostu punktu rastrowego dla druku w jednym kolorze.
W tym menu są zapisane różne ustawienia kolorów dla specyficznych zastosowań w zależności od kontynentu, kraju i sposobu druku. Po wybraniu te ustawienia zmieniają wszystkie ustawienia kolorów które będziemy zmieniać, możemy zapisać je jako taki preset.
W powyższym menu rozwijanym wybierz Własny CMYK.
Tak wygląda domyślny panel z tymi ustawieniami.
My natomiast nauczymy się, jak ustawić to tak, żeby sprawdziło się dla druku w kolorach CMYK w typowej polskiej drukarni, korzystając z tanich farb i papieru kredowego.
Opcje Farb: Z menu rozwijanego „Kolory farb” wybierz „Eurostandard (powlekany)”. To automatycznie zmieni nam parametr „Przyrost punktu rastrowego” wyrażony w procentach.
Ustawienie „DOT gain” – czyli przyrostu punktu rastrowego – odnosi się do tradycyjnych metod drukowania, gdzie farba po odciśnięciu na papierze, w zależności od rodzaju papieru, rozlewa się lub jest wchłaniana. Ten parametr nazywamy „przyrostem punktu rastrowego” (po angielsku „Dot gain”).
Papiery gładzone lub o dużej zawartości kredy mają niski dot gain, na poziomie 9%, natomiast papiery gazetowe mają wysoki dot gain, zachowując się jak bibuła.
Parametr „Dot gain” papieru przekłada się na ilość szczegółów, jakie można odwzorować na papierze w procesie poligraficznym. Na papierze gazetowym, gdzie mamy dużą wchłanialność, małe ilości farby mogą całkowicie wchłonąć się przez papier, a szczegóły znikają. Ten parametr pozwala na wykonanie korekty ilości farby, która znajdzie się na papierze.
Zwykle nie ingerujemy w ten parametr, czyli domyślne 9% dla papieru kredowego będzie bardzo dobrym ustawieniem „Dot gain”. Ale czasami istnieje konieczność zmiany tego ustawienia, np. gdy drukujemy na plastiku lub blasze albo innym ordzaju papieru. Opcjonalnie dla tego parametru istnieje możliwość zmiany przyrostów punktów rastrowych dla każdego koloru CMYK za pomocą krzywych.
Czasami możemy spotkać się z pojęciem triady kolorów. Posiadając idealne farby drukarskie, bylibyśmy w stanie wydrukować idealną czerń za pomocą wymieszania trzech składowych barw CMY. Jednakże, ponieważ nie istnieją idealne farby, proces technologiczny wymaga dodania koloru czarnego. Kolejny parametr, „Opcje rozbarwień„, pozwala skonfigurować sposób przygotowania rozbarwienia z naszego kolorowego obrazu i przedstawienia koloru czarnego.
Mamy tu dwie metody: pierwsza używa koloru czarnego jako konturu, a ilość farby czarnej, która jest wykorzystywana, jest mniejsza w całym rozbarwieniu; w drugim przypadku ilość czerni jest większa. Jeśli ilość czerni jest mniejsza, w to miejsce dodawane są więcej kolorów z CMY, a jeśli jest więcej czerni, kolor czarny jest bardziej reprezentowany w rozbarwieniu, a ilość poszczególnych farb CMY się zmniejsza.
Kolejne ważne ustawienie to „Maksymalne pokrycie farbą„, parametr dotyczący papieru. Opisuje on maksymalną ilość farby drukarskiej, jaka może trafić na dany rodzaj papieru.
Po namoczeniu papier zaczyna się rozszerzać. Im papier staje się szerszy, tym trudniej utrzymać pasowanie kolorów, ponieważ każdy kolor jest nanoszony osobno na papier w procesie druku.
Po prawej stronie, w małym okienku, znajdują się krzywe, które pozwolą nam zrozumieć, jak zmieni się ilość poszczególnych składników kolorów w druku, jeśli zmienimy ustawienia, takie jak kolory farb itp.
Wybierając z menu „Kolory farb” opcję „Eurostandard (powlekany)„, daliśmy znać interpretatorowi postscriptu programu Photoshop, że praca, która będzie w nim generowana, będzie drukowana na papierze kredowym powlekanym, zgodnie ze standardem europejskim, przy przyroście punktu rastrowego wynoszącym 9%. Te metadane zostaną zapisane w pliku z grafiką. Zmieniając ten jeden parametr, możemy spowodować, że kolory się rozleją w cieniach, pojawią się plamy i przebarwienia, albo wydruk będzie wyglądał na wyblakły.
Tak wygląda gotowe ustawienie wystarczy nacisnąć przycisk OK.
Teraz pozostaje nam zapisać całość i nadać zrozumiałą nazwę. Z przycisków po prawej stronie wybieramy Zapisz i nadajemy nazwę ja wybrałem CMYK kolor powlekany. po wpisaniu swojej nazwy wystarczy już tylko wybrać przycisk zapisz.
Mamy gotowe ustawienia kolorów które posłużą nam jako wsad do konfiguracji dla wszystkich programów Adobe.
Ustawienia kolorów w Illustratorze
W programie Illustrator mamy już z górki, ponieważ całą pracę wykonaliśmy już w programie Photoshop, więc wystarczy tylko wejść i wczytać nasze ustawienia kolorów do programu.
W menu Edycja -> Ustawienia kolorów…
Naszym oczom ukazuje się okienko,
Z menu rozwijanego „Ustawienia” wybierz swój zapisany profil kolorów z programu Photoshop.
Jedyną rzeczą, którą warto zmienić w panelu stawień Photoshopa to wybrać poniższe punkty, to w sekcji „Zarządzaj kolorami” wybierz opcję „RGB -> konwertuj do przestrzeni roboczej” oraz „CMYK -> konwertuj do przestrzeni roboczej”.
Dodatkowo, warto również włączyć wszystkie ostrzeżenia dotyczące niezgodności profili.
Te ustawienia można zapisać pod tą samą nazwą 😉 – przydadzą się w programie InDesign i Illustratorze.
3.3 Ustawienia kolorów w InDesignie
W InDesignie również istnieje możliwość konfiguracji zarządzania kolorami. Podobnie jak w poprzednich przypadkach, przejdź do menu Edycja… i otwórz nasz panel zarządzania kolorami.
Weryfikacja dokładności kolorów
Po przeprowadzeniu kalibracji kolorów ważne jest, aby zweryfikować dokładność kolorów na ekranie i w wydrukach. Możesz skorzystać z narzędzi i technik do weryfikacji kolorów, takich jak testy kolorów i porównania, aby upewnić się, że kolory są dokładne i zgodne z zamierzeniami.
Wskazówki dotyczące utrzymania kalibracji kolorów
Aby utrzymać dokładną kalibrację kolorów, warto pamiętać o kilku wskazówkach:
- Regularnie skalibruj swój monitor, szczególnie jeśli często pracujesz z kolorami.
- Aktualizuj i używaj dokładnych profili kolorów, które odpowiadają twoim potrzebom.
- Współpracuj z wiarygodnymi usługami drukowania, które stosują wysoką jakość zarządzania kolorami.
Podsumowanie
Dokładna kalibracja kolorów w programach Adobe, takich jak Photoshop, Illustrator i InDesign, jest kluczowym elementem osiągnięcia profesjonalnych i satysfakcjonujących wyników. Przeprowadzenie procesu kalibracji kolorów jest niezbędne dla uzyskania dokładnych i spójnych kolorów w Twoich projektach. Dzięki odpowiedniej kalibracji, możesz mieć pewność, że kolory będą wyglądać tak, jak tego oczekujesz na różnych urządzeniach i w różnych procesach drukowania.
